Η υφαντική τέχνη των τσακώνικων κιλιμιών στον Τυρό στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Πηγή:Leonidion.gr Η υφαντική τέχνη τσακώνικων κιλιμιών στον Τυρό, με το εργαστήριο της οικογένειας Ψαρρολόγου-Ροδοπούλου, από την Πέμπτη 9 Οκτωβρίου εντάχθηκαν επίσημα στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας. Μια πολύ σπουδαία αναγνώριση - διάκριση για την περιοχή της Τσακωνιάς. Αποτελεί το τρίτο στοιχείο της περιοχής της Τσακωνιάς που εντάχθηκε στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας καθώς έχει προηγηθεί ο Τσακωνικος Χορός το 2015 και το Τσακωνικο Μνημόσυνο στη Βασκίνα το 2018.
Εκτός από την υφαντική τέχνη των τσακώνικων κιλιμιών, το Υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε ακόμη δέκα νέα στοιχεία που εγγράφηκαν στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας, εφαρμόζοντας τη Σύμβαση για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO, 2003). Τη σύνταξη και την τεκμηρίωση των στοιχείων ανέλαβε η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού, ενώ η έγκριση δόθηκε από το Συμβούλιο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, με τη συμμετοχή των κοινοτήτων και των φορέων που διατηρούν και μεταδίδουν αυτή τη ζώσα παράδοση.
Η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, σύμφωνα με το δελτίο τύπου του ΥΠΠΟ δήλωσε:
«Η εγγραφή των έντεκα νέων στοιχείων αναδεικνύει την πολιτιστική πολυφωνία των ελληνικών κοινοτήτων, που διατρέχουν όλη την Επικράτεια της πατρίδας μας, ενδυναμώνοντας τη συλλογική μνήμη, την ιστορική συνέχεια και την πολιτισμική βιωσιμότητα. Κάθε στοιχείο άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς αποτελεί πολύτιμο φορέα ταυτότητας, εμπειρίας και δημιουργικής έκφρασης, συνδέοντας το παρελθόν με το παρόν και ταυτόχρονα διαμορφώνοντας το μέλλον. Η άυλη πολιτιστική κληρονομιά είναι ζωντανή, βιωματική και μεταβιβάσιμη, τρόπος ζωής, αντίληψης και συμμετοχής στην κοινότητα. Αποτελεί σταθερή προτεραιότητα της πολιτιστικής μας πολιτικής, όχι μόνο ως αντικείμενο προστασίας, αλλά ως ενεργό πεδίο συμμετοχής, εκπαίδευσης και διαγενεακής ανταλλαγής. Η εγγραφή των στοιχείων αντανακλά την σταθερή στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού στις κοινότητες και τους φορείς που εργάζονται για τη διαφύλαξη και την ανάδειξή της, ενισχύοντας τις πρωτοβουλίες τους, διαμορφώνοντας από κοινού, ένα σύγχρονο και βιώσιμο πλαίσιο για τη συνέχιση αυτής της άυλης, αλλά και βαθιά απτής, πολιτιστικής παρακαταθήκης».
Ακολουθεί η αναφορά του Υπουργείου Πολιτισμού για την την Υφαντική τέχνη τσακώνικων κιλιμιών στον Τυρό Αρκαδίας (εργαστήριο οικογένειας Ψαρρολόγου-Ροδοπούλου):
Στο εργαστήριό της οικογένειας Ψαρρολόγου-Ροδοπούλου, στον Τυρό Αρκαδίας, η παράδοση ύφανσης κιλιμιών σε όρθιο αργαλειό συνεχίζεται αδιάλειπτα από τρεις γενιές υφαντριών, με την τέχνη να μεταδίδεται βιωματικά από μητέρα σε κόρη. Τα τσακώνικα υφαντά δημιουργούνται από βαμβακερό στημόνι και μάλλινα νήματα και αποτελούν μονοκόμματες δημιουργίες που φέρουν το ίδιο σχέδιο και στις δύο επιφάνειες. Η ύφανση πραγματοποιείται με τα δάκτυλα, με μοναδικό εργαλείο το χτένι. Σήμερα, η Ελισάβετ Ροδοπούλου, υφάντρα τρίτης γενιάς συνεχίζει την οικογενειακή παράδοση μαζί με τη μητέρα της, Θωμαή Ψαρρολόγου – Ροδοπούλου, διαφυλάσσοντας, εξελίσσοντας και μεταδίδοντας την παραδοσιακή τεχνογνωσία της τσακώνικης υφαντικής κιλιμιών.
Πολλά συγχαρητήρια στην Ελισάβετ και την κυρία Θωμαή για την συμβολή τους στη διάσωση και ανάδειξη της τσακώνικης υφαντικής τέχνης και τη μετάδοση της στις νεώτερες γενιές.
Δεν υπάρχουν σχόλια